Milyenek lesznek a jövő repülői?
Mindenki egyetért abban, hogy a légi közlekedés módjait meg kell változtatnunk, ha csökkenteni akarjuk szén-dioxid-kibocsátást, és elérni a 2030-ra kitűzött klímacélokat. De vajon hogy lenne mindez lehetséges?
Első lépésben természetesen át kellene állnunk az olajból finomított kerozinról a fenntartható energiaforrásokra. A problémát a biomasszából előállított, szén-dioxid-semleges üzemanyag, a SAF (Sustainable Aviation Fuel, vagy fenntartható repülési üzemanyag) hidalhatja át.
2008 óta átfogó kísérleteket folytatnak a biomasszából nyert, kevert biokerozinnal, amellyel meghajtva eddig már nem kevesebb, mint 200 ezer repülőjárat szállt fel.
Jelenleg azonban az EU területén felszálló repülők mindössze 1 százaléka használ SAF-t, és egyelőre csupán 25 reptéren lehetséges tankolni a bioüzemanyagból.
Ám ezen kívül is vannak alternatívák: lassan megjelennek a piacon az elektromos meghajtású repülőgépek, rövidebb távokon pedig akár hibrid gépekkel is közlekedhetünk majd.
Galambos Dániel